donderdag 1 juni 2017

Margriet Modderkolk batikt, quilt, verhit en stoomt een prachtig kunstwerk

Even voorstellen: Margriet Modderkolk. 
Sinds het afgelopen jaar ben ik ‘op proef’ bij Textielkunst Nu. Het is een bont gezelschap waar ik me prima in thuis voel hoewel ik door omstandigheden nog maar twee keer geweest ben. Nu alles gisteren is uitgepakt (om elkaar te laten zien) en weer ingepakt, is mij duidelijk dat dit een mooie tentoonstelling wordt. Grote diversiteit in de uitvoering maar tegelijkertijd eenheid in kleur door het gezamenlijke thema. 
 

Uiteindelijk is  het mij nog gelukt om een werkstuk klaar te maken. Tijdsdruk, door onder meer de laatste loodjes van de 2-jarige opleiding aan de DIY Textile School in Amsterdam, de expo van De Weerribben (jawel, ik exposeer in Paasloo, Galerie de Horst) en de zeer ernstige ziekte van mijn vader, bezorgden me de nodige stress. Maar het is gelukt en daar ben ik blij om. Want deelname aan een groep betekent ook je er voor inzetten. Hand en spandiensten verrichten, meedoen aan de expositie, ook al ben ik nog op proef. 
Met de batiktechniek heb ik de basislap geverfd en daarna gequilt met de hand en de naaimachine. Door het eindresultaat voortdurend te verhitten en dan weer te stomen, kreeg de quilt een mooi reliƫf. De natuur is altijd in beweging, zo ook bij de rivier. Ik woon vlakbij de Rijn en we wandelen en fietsen graag in de afwisselende landschap. Bij ons de stuwwallen, het zgn. Veluws Massief en aan de andere kant de dijk naar Arnhem. Bossen, weilanden, zandstrandjes en veel, heel veel lucht er boven. Prachtig!