Nog te zien

De tentoonstelling van deze groep textielkunstenaars is nog te zien tot en met 22 september.

Hieronder lees je meer over de kunstenaars en het werk


Mathilde Jongbloed


Mijn liefde voor textiel komt voort uit de liefde voor beeldend werken en de interesse in

ambachtelijke technieken. Tijdens mijn opleiding tot docent beeldende vorming ontdekte ik

dat het materiaal waar ik het liefst mee werk textiel is. Draden maken en verwerken door

middel van spinnen, breien en weven zijn mijn favoriete werkwijzen. Daarnaast bestudeer ik

graag andere textiele technieken en deel ik mijn ontdekkingen graag met anderen om ze te

motiveren om zelf aan het werk te gaan. Dit doe ik door het geven van cursussen en

workshops en door mijn bevindingen te delen met de lezers van het blad Vezel.




Cisca Anthonisse


Voor het thema “ De tand des tijds “ triggerde mij een afbeelding van de allereenvoudigste

levensvorm, een griepvirus. Deze zeshoek heeft zich in de loop der jaren gemuteerd naar

het CORONAVIRUS: een bolletje/cirkel met uitsteeksels. Dat heb ik uit willen uitbeelden in

mijn werkstuk, met daarbij de aerosolen d.m.v. hele kleine kraaltjes in een zwerm op de stof.




Klaasje Mulder


Voor het thema Zentangle maakte ik een panorama metde titel 'Proeftuin.'

Voor het thema De Tand des tijds'maakte ik een werkstuk met de titel 'Tandraderen'.




Mary Fennema


Vanuit mijn woonkeuken kijk ik uit op een eikenboom met een litteken, in de loop der

tijd ontstaan door een afgezaagde tak. Dit inspireerde mij tot het maken van een

werkstuk voor het thema Tand des Tijds. Voor het thema Kronkels en Kreukels begon ik met

het kreukelen van een lap stof, om er 3 werkstukken mee te maken. In 'Kreukels 1' heb ik

de kreukels machinaal bewerkt en in Kreukels 2 en 3 met handborduren. Hierdoor zijn er

vlakken ontstaan die beweging suggereren.




Carola Bruinink


Na wat omzwervingen in de wereld van kunst, ben ik terecht gekomen bij textiel en

textiele vormgeving.  Mijn kunstwerken zijn meestal (cultuur)gebieds- of historisch gericht.

Ook maak ik autonome series in diverse technieken en materialen.




Martha de Vos - Hunneman


Ik verf graag mijn stoffen en daarbij borduur of bewerk ik het met andere materialen

of technieken.Voor het thema De tand des tijds heb ik veel met de naaimachine gedaan maar

ook met de hand voel ik mij verbonden met mijn werk.




Ria Migchelsen


Het thema Kreukels heb ik uitgewerkt met de stelen van de reuzenberenklauw. In Kreukels 1

vormen de 2 schuine lijnen waarop de stelen staan de basis. Ze krijgen hun vorm door

gehaakte draden van verschillende materialen. In Kreukels 2 en 3 is de berenklauw gestileerd

vormgegeven met een paar gehaakte draden en een stukje breiwerk en oude stukjes kant.

In De Tand des tijds heb ik gebruik gemaakt van de haaktechniek hyperbolic crochet /koraal

haken. Door voortdurend dezelfde steek te herhalen ontstaat een vorm die ik associeerde met

hersenen. De verschillende kleuren daarin symboliseren de aantasting bij het ouder worden.




Marina van der Werf


Voor het thema Tand des Tijds heb ik mij laten inspireren door grottekeningen

uit de prehistorie. Om daar vervolgens mijn eigen draai aan te geven.





Anneke Schep


Bij het schilderij "Rafels": Mijn levensfases vastgelegd in gescheurde repen stof

genaaid in rijg- en stiksteek. Bovenaan de conceptie, mijn geboorte, een mooie jeugd

met een gouden randje (lente). Het drukke leven verbeeld in onrustige repen. Twee kinderen

een hele baan, huishouden, sport, sociale contacten...je deed het allemaal omdat je

boordevol energie zat (zomer). De levensfase van nu: rustiger en gelijkmatiger ( herfst).

Het einde komt een keer, het laatste eindje verbeeld met losse draadjes ( winter)




Een deel van de tentoonstelling is ingericht ter nagedachtenis van een van de groepsleden, 


Fokje van der Vlugt - Berga († 1-2-2024)


Fokje was een bevlogen kunstenaar. Het was haar passie om met textiel te werken,

maar ook tekenen en schilderen, waaronder ook porselein schilderen.

Vanaf de start van Textielkunst Nu is Fokje lid geweest van deze groep en

leverde er een belangrijke bijdrage aan. Altijd open voor ideeën.

Tijdens expositie is werk van haar te zien dat ze in de loop der jaren

vanuit de thema's van Textielkunst Nu maakte. Haar zentangle tekening

'kreukels, kronkels en krimpen' vormde de inspiratiebron voor deze expositie.




De tentoonstelling is te zien tot en met 22 september 2024

Locatie                      Concrea, Slenerweg 78, 7848 AJ Schoonoord
Openingstijden        vrijdag, zaterdag, zondag van 13.00 - 17.00 uur

Op zondagmiddag zal een van de textielkunstenaars aanwezig zijn en een techniek, bekend binnen textiele vormgeving, demonstreren. 






Reacties