De tentoonstelling van deze groep textielkunstenaars is nog te zien tot en met 22 september.
Hieronder lees je meer over de kunstenaars en het werk
Mathilde Jongbloed
Mijn liefde voor textiel komt voort uit de liefde voor beeldend werken en de interesse in
ambachtelijke technieken. Tijdens mijn opleiding tot docent beeldende vorming ontdekte ik
dat het materiaal waar ik het liefst mee werk textiel is. Draden maken en verwerken door
middel van spinnen, breien en weven zijn mijn favoriete werkwijzen. Daarnaast bestudeer ik
graag andere textiele technieken en deel ik mijn ontdekkingen graag met anderen om ze te
motiveren om zelf aan het werk te gaan. Dit doe ik door het geven van cursussen en
workshops en door mijn bevindingen te delen met de lezers van het blad Vezel.
Cisca Anthonisse
Voor het thema “ De tand des tijds “ triggerde mij een afbeelding van de allereenvoudigste
levensvorm, een griepvirus. Deze zeshoek heeft zich in de loop der jaren gemuteerd naar
het CORONAVIRUS: een bolletje/cirkel met uitsteeksels. Dat heb ik uit willen uitbeelden in
mijn werkstuk, met daarbij de aerosolen d.m.v. hele kleine kraaltjes in een zwerm op de stof.
Klaasje Mulder
Voor het thema Zentangle maakte ik een panorama metde titel 'Proeftuin.'
Voor het thema De Tand des tijds'maakte ik een werkstuk met de titel 'Tandraderen'.
Mary Fennema
Vanuit mijn woonkeuken kijk ik uit op een eikenboom met een litteken, in de loop der
tijd ontstaan door een afgezaagde tak. Dit inspireerde mij tot het maken van een
werkstuk voor het thema Tand des Tijds. Voor het thema Kronkels en Kreukels begon ik met
het kreukelen van een lap stof, om er 3 werkstukken mee te maken. In 'Kreukels 1' heb ik
de kreukels machinaal bewerkt en in Kreukels 2 en 3 met handborduren. Hierdoor zijn er
vlakken ontstaan die beweging suggereren.
Carola Bruinink
Na wat omzwervingen in de wereld van kunst, ben ik terecht gekomen bij textiel en
textiele vormgeving. Mijn kunstwerken zijn meestal (cultuur)gebieds- of historisch gericht.
Ook maak ik autonome series in diverse technieken en materialen.
Martha de Vos - Hunneman
Ik verf graag mijn stoffen en daarbij borduur of bewerk ik het met andere materialen
of technieken.Voor het thema De tand des tijds heb ik veel met de naaimachine gedaan maar
ook met de hand voel ik mij verbonden met mijn werk.
Ria Migchelsen
Het thema Kreukels heb ik uitgewerkt met de stelen van de reuzenberenklauw. In Kreukels 1
vormen de 2 schuine lijnen waarop de stelen staan de basis. Ze krijgen hun vorm door
gehaakte draden van verschillende materialen. In Kreukels 2 en 3 is de berenklauw gestileerd
vormgegeven met een paar gehaakte draden en een stukje breiwerk en oude stukjes kant.
In De Tand des tijds heb ik gebruik gemaakt van de haaktechniek hyperbolic crochet /koraal
haken. Door voortdurend dezelfde steek te herhalen ontstaat een vorm die ik associeerde met
hersenen. De verschillende kleuren daarin symboliseren de aantasting bij het ouder worden.
Marina van der Werf
Voor het thema Tand des Tijds heb ik mij laten inspireren door grottekeningen
uit de prehistorie. Om daar vervolgens mijn eigen draai aan te geven.
Anneke Schep
Bij het schilderij "Rafels": Mijn levensfases vastgelegd in gescheurde repen stof
genaaid in rijg- en stiksteek. Bovenaan de conceptie, mijn geboorte, een mooie jeugd
met een gouden randje (lente). Het drukke leven verbeeld in onrustige repen. Twee kinderen
een hele baan, huishouden, sport, sociale contacten...je deed het allemaal omdat je
boordevol energie zat (zomer). De levensfase van nu: rustiger en gelijkmatiger ( herfst).
Het einde komt een keer, het laatste eindje verbeeld met losse draadjes ( winter)
Een deel van de tentoonstelling is ingericht ter nagedachtenis van een van de groepsleden,
Fokje van der Vlugt - Berga († 1-2-2024)
Fokje was een bevlogen kunstenaar. Het was haar passie om met textiel te werken,
maar ook tekenen en schilderen, waaronder ook porselein schilderen.
Vanaf de start van Textielkunst Nu is Fokje lid geweest van deze groep en
leverde er een belangrijke bijdrage aan. Altijd open voor ideeën.
Tijdens expositie is werk van haar te zien dat ze in de loop der jaren
vanuit de thema's van Textielkunst Nu maakte. Haar zentangle tekening
'kreukels, kronkels en krimpen' vormde de inspiratiebron voor deze expositie.
De tentoonstelling is te zien tot en met 22 september 2024
Locatie Concrea, Slenerweg 78, 7848 AJ Schoonoord
Openingstijden vrijdag, zaterdag, zondag van 13.00 - 17.00 uur
Op zondagmiddag zal een van de textielkunstenaars aanwezig zijn en een techniek, bekend binnen textiele vormgeving, demonstreren.
Reacties
Een reactie posten